Jaha då har man varit i Rom!!

Hello, nu är resan över.. Känns tomt, nåt som man sett fram emot så länge är plötsligt över... Men ojojoj vikken stad!! Trodde inte att jag skulle bli så förtjust i staden.. Vi har gått och gått och gått...

Dag 1:
8,58 km bara på dagen, på kvällen har vi inte räknat...

Vi landade på Ciampino flygplats och tog buss till Termini som är centralstationen.. Där käkade vi på McDonalds det första vi gjorde innan vi letade efter Hotel Fiorini. Ett skabbhotell för övrigt..
image8

Efter vi hittat hotellet som by the way inte var städat, rummet alltså så tog vi våra första steg på de flera milen vi gick under vår vistelse..

image9

Spanska trappan.. Här var vi inte direkt ensamma.. Hela Rom kryllade av oss turister. Denna trappa blev lite av vårat favorithak. Vi gick hit på kvällarna, köpte öl och satt och lyssnade på folk som spelade gitarrer och kikade på allt folk.




image10

Fontana di Trevi. I denna fontän badade Anita Ekberg i filmen La Dolce Vita. Men här fick man inte ens bada fötterna för då kom polisen och blåste i sina visselpipor.. Nåväl, här ska man tydligen kasta mynt över axeln för att vara säker på att komma tillbaka.. Vi återkom till fontänen och kastade våra mynt när vi var säkra på att vi ville komma tillbaka:)

image11

Via dei Condotti, Roms "fifth avenue". Här blev det inte mycket shopping.. Hade knappt råd att titta i skyldfönstren.. Här fanns alla designermärken man kan tänka sej... Den låg iof vid spanska trappan, men orkar inte byta plats på korten:)



image13


Turister på högsta nivå!! Sightsingbus runt Rom... I hörlurarna var det en guide som berättade om byggnade vi aldrig hört talats om..

image15

Pantheon. Det enda antika romerska tempel som överlevt årtusendena nästan orört. Det är Europas största kupol, den är exakt lika bred som hög: 43,3m. Solljuset från oculus (taköppningen) är helt otroligt. Tydligen ska det vara ännu mer imponerande när det regnar eller snöar, då det är ett hål rakt in i byggnaden... Det får bli nästa gång...

Dag 2:
1,7 mil på dagen.

image16

Denna dag var det Colluseum så gällde.. Herre vilken byggnad!! Jag är såå impad, synd bara att vi kunde för lite om det.. Det blir till att läsa på här hemma...



image17

Byggt 72-80 f Kr. Det är helt sjukt, tror att det är judiska slavar som byggt denna otroliga byggnad. Det jag mer vet är att det är en gammal amfiteater och att det var här gladiatorspelen ägde rum. Är det någon som vet mer är jag idel öra:)

image18
image19
Spanska trappen by night.

Dag 3:
9,3 km

image21

St petersplatsen och kyrkan. Herre vilken kö!! Men det tog bara 25 min att köa.

image22

Inte så roligt att titta på så här.. men när vi va där blev man nästan religiös.. så jäkla vackert.. massa kända verk som vi aldrig hört talats om..

image23

Petrus staty.. Den betraktas tydlig som helig.. Om man tar eller kysser på foten anses man få lycka.. Här gör J ett försök... Man fick inte stanna vid statyn, då sa vakten till att gå vidare..

image25

Apollo del Belvedere. Från 300 f Kr. Nån staty som anses vara idealet av manlig skönhet. Om ni frågar mej tycker jag att han som poserar framför sånt fall borde byta plats med statyn :)

Massa bilder på statyer och målningar tog jag(besparar er dessa).. Tänkte att jag skulle läsa på om de så här i efterhand.. Om jag känner mej själv rätt så lär ju det aldrig hända.. Men men man såg säkert kulturell ut när de togs..

image26

Åsså var det Fontana di Trevi igen.. Nu vet jag garanterat att jag kommer komma tillbaka när jag kastat ett mynt i fontänen..
image27

Även J kastade sitt. Så vem vet kanske kan det bli frieri nästa gång vi åker dit, för det missades visst denna gång:)

image28

Utsikt från hotelfönstret. Observera hotelfönstret, inte från ballkongen för det fanns nämligen ingen....

image29
image31
Fontana di Trevi by night.

image30

Italiensk pizza och rötjut.

Det var en sammanfattning av en underbar resa!! Man blir nästan nykär när man är där. Love you J!!

Kommentarer
Postat av: Fröken Fredag

Rom är en underbar stad :)

2007-05-25 @ 08:46:42
URL: http://josfin.blogg.se
Postat av: Rookie

men skoja inte.. jag är kär i staden..

2007-05-25 @ 09:24:02
Postat av: Kakan

guuuuud så härligt det ser ut! jag blir så avundsjuk!! (detta rimmade ju)
puss

2007-05-25 @ 18:51:16
Postat av: Frippo

Det är ju som att ställa in tidsmaskinen på sju år tillbaka i tiden så ser man storasyster och hunken där. Enda skillnaden är att vi såg mycket bättre och lyckligare ut... =)
Snart sitter ni här, skalliga, trötta, fattiga osv...
Närå, såg riktigt härligt ut. Kändes som man va där igen! Vi får åka dit allihopa kanske?

2007-05-25 @ 23:05:22
Postat av: Anonym

Vad mysigt.. vill också dit nån gång!
Kram /Carro

2007-05-26 @ 21:40:56
Postat av: Storasyster

Suck... ja... Rom är ju en av mina absoluta favoritstäder. Fick ju svara "ja" där så det känns lite extra i hjärtat!
Bilden tagen av dig o J på Colloseum är ju EXAKT som den vi har på vår vägg, du vet. Hi hi, helt otroligt. Du håller om honom PRECIS som jag om F.
Äpplena faller inte långt från varandra :)
Kram från en lyckligt nostalgisk syster.

2007-05-26 @ 22:15:14
URL: http://pendelilska.sprayblog.se
Postat av: Rebecca

Wawaweewa! Vikken resa! Avis? Jag? Nääääääe, ha ha ha. Vi ses ikväll! kram darling

2007-05-27 @ 12:30:16
Postat av: Rookie

Carro: klart du måste åka dit!! ni kanske kan göra en storasyster och frippo:)
Storasyster: fick ju inspiration från just den bilden ju.. resorna var ju typ samma, det var bara en sak som skilde dem åt:)
Frippo: klart vi ska åka dit allihop nångång! ni kastade väl oxå mynt i fontänen?
Kakan: saknar fortfarande kort från Dublin...
Rebecca: ses snart:)

2007-05-27 @ 17:31:35
Postat av: Frippo

Givetvis. Ett måste när man är där.

2007-05-29 @ 20:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0