Sätesbjudning...

... kallas det för när bebisens rumpa är neråt istället för huvudet. Detta konstaterades igår hos barnmorskan...
3 % av alla gravida ligger bebisen i säte. Vändningsförsök görs och 50% av dessa lyckas.
Graviditeten kan då fortgå som vanligt. Om det icke lyckas ska man verkligen överväga att snittas.
Förstföderskor rekommenderas sällan att föda på vanligt vis om fostret ligger i säte...
Hmm.. Detta är det enda jag tänkt på senaste dygnet.

Innan detta uppkom har jag mer och mer börjat fundera på förlossningen.
Hur ont det måste göra och hur jäkla jobbigt det lär bli, kanske skulle sagt att jag var livrädd för
förlossningen och köra ett kejsarsnitt.. lite så har jag tänkt.
Men nu vill jag inget annat än att föda på vanligt sätt. Vill absolut icke snittas!!
Man missar ju hela grejen då känns det som... eller?
Jag menar, jag vill ju hellre kämpa på tills den lille är ute istället för att bara ligga där och andra gör jobbet..

Och tiden efteråt lär ju vara lite mer jobbig, jag menar då har jag ju även ett buksnitt att tänka på.
Nej, jag vill inte snittas så är det med det..
Men mamma gjorde ju det.. kanske inte är så farligt.. får höra med henne....
Det jag oxå grubblar på är riskerna med vändningen, det kan ju inte vara helt riskfritt??!
Man ska ju inte googla på sånt här jag vet, men jag var tvungen..
Läste bl.a. om hjärtljud som plötsligt blev svaga och urakut snitt blev det...
Läste ju även om vändningar som gick alldeles utmärkt, men det är de dåliga historierna som sätter sej...

Nåväl, kanske inte ska måla fan på väggen... 50% av vändningarna går ju bra..

Nä, nu ska jag fixa i våran nya toa:) Den blev klar idag, bara handdukshängare kvar... återkommer med bild.


Kommentarer
Postat av: Anonym

50 %, varannan. Hoppas på er och tycker nog vanlig förlossning är att föredra. Även om det tär på benen och att det är jobbigt att stå där bredvid...

2008-12-30 @ 22:24:14
Postat av: Anonym

Ehhh, varför försvinner namnet... Nåja, gissa vem det va...

2008-12-30 @ 22:25:33
Postat av: Syrran

Älsklingen. Hur det än går så kommer det bli bra. Så är det. Självklart vill man som kvinna föda normalt och så men va fan... det är väl ändå ungen man vill åt?? Ett litet ärr på magen kan ju t om vara snyggt o lite sexigt ;-)



Jag har på stark känn att vändningsförsöket kommer gå galant eller så vänder sig lilleman självmant innan dess.



Puss gumman. O du... snälla googla inte så mkt. Det är inte bra för dig. För någon orolig själ.



/M

2009-01-02 @ 12:03:16
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: Majsan

Hej kompis!



Klart det går bra!!

Och kirurgsyster som du är: ett buksnitt är ju ingen fara!! Vi kanske ska göra ett allihop i "klubben för inbördes beundran", så det syns att vi hör ihop för alltid!! Som en sekt, typ... :-)



Själv har jag tentaångest. Ska läsa idag men vet att det inte kommer att bli en enda sida. Vad skulle jag börja plugga för, idiotiskt!! Har förresten sökt jobb på primärvårdens personalpool.



Ha det gott nu vännen, fundera inte så mycket, det kommer att gå fin-fint! Pöss/Majsan



2009-01-03 @ 10:48:30
Postat av: Magda

Tror Ruben kommer vända sig bara fint, även om han kanske behöver lite hjälp, han kanske bara tycker att det är skönt att sitta upp sålänge som möjligt så han slipper bli yr i huvudet o ligga upponer så länge;).

Hursomhelst hur det än blir så kommer ni ju bli en väldigt söt liten familj, hur han kommer till världen är inte det som är viktigast, du kommer bli en fantastik mamma!



puss o kram

2009-01-04 @ 14:06:28
Postat av: Magda

Det spelar ingen roll hur lille Ruben kommer till världen, du kommer ändå bli en fantastik mamma!

Puss o kram

2009-01-04 @ 14:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0