6 veckor

Fick en briljant idé häromdagen.
Jag ska ge den lille lite ersättning som kvällmål.
Då sover han nog som en stock.
Fick tips om att blanda ersättning med bröstmjölk.
Så fick det bli.
2 nätter nu har gått.
Raka motsatsen blidde det.
Oroligare och bökigare än vanligt.
Vad göra nu?
Någon har sagt att 6 veckor är nån tillväxtperiod.
Kanske behöver han bara lite extra mjölk.?
Kanske blir det bara värre med ersättning?
Nån sa att han känner att det är nåt annorlunda i magen.
Inte ont, bara något som inte är som vanligt...
Ska jag fortsätta ge honom ersättning?
Kanske bara är nån form av inkörsperiod på ersättningen?
Han kanske bara behöver vänja sej..
Men det känns inget kul att ge honom  något jag vet han blir orolig av.

Nån av er gamla rävar eller nån annan oxå för den delen som har nåt bra tips?

Kommentarer
Postat av: Jenny

jag som har 2 ersättningsbarn tror såhär... ersättning är ju mer svårsmält än bröstmjölk vilket gör att det kan göra att de får lite mer ont i magen... men det behöver inte ha med ersättningen att göra. kan vara att han vill ha MER mat t ex... eller också så är det för att han inte är van vid att äta ersättning.

rent teoretiskt så blir inte barn mättare av ersättning, däremot så är det oftast så att de äter MER vid varje tillfälle än när de ammar, därför klarar de sig längre.



testar ett par kvällar till o se om han vänjer sig. svårt att säga nåt efter 2 nätter bara egentligen!

hoppas det löser sig.

hur stor är han nu?

kram

2009-03-10 @ 16:34:22
URL: http://elijahochelliot.blogg.se/
Postat av: Anonym

jenny - tack för svaret:) nä, det kanske är lite tidigt att utvärdera ersättningen efter bara 2 nätter.. men jag vågar ändå inte köra med ersättning i kväll... får helt enkelt ge honom mer käk.. han växer så det knakar.. i måndags vägde han 5710gr o 58 cm.. så kanske inte så konstigt att han äter mer nu..

2009-03-10 @ 19:43:10
Postat av: Jenny

nä jag tror du gör rätt. jag tror inte det blir så mkt bättre av att ge ersättning egentligen...utan det är bättre att ge honom mer att äta under kvällen om det går. speciellt när han reagerade som han gjorde... inte så skoj att ha skrikiga barn, jag vet ;-) så kör på som vanligt!han är säkert inne i en tillväxtperiod.

ja oj då är han rätt stor! min kille väger ju ca 6200 g och är 3 månader nu.

2009-03-10 @ 19:55:05
URL: http://elijahochelliot.blogg.se/
Postat av: Tina

En hungrig liten kille! Svårt att hitta genvägar:) men bra att prova sig fram ändå. De jag känner som gav ersättning enbart, sov hela nätterna, men vet inte riktigt hur det funkar att blanda. Minns de där hungriga perioderna, jobbigt, men har för mig att bröstmjölksproduktionen ökade då och att det kan vara bra att stå ut för att synka det ökade behovet..Precis det du ville höra :) Många kramar

2009-03-11 @ 10:22:22
Postat av: Syrran

Älsklingsvännen. Hur många ggr skall din kloka storasyster behöva säga att ingen kan ge tips som bergsäkert funkar för dig o lillgrisen?! Ni måste försöka och försöka tills ni hittar ER grej liksom.



Puss..

2009-03-11 @ 21:21:33
URL: http://pendelilska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0