Välkommen lilla Iris/Ester/Elsa/Siri/Selma...

Igår på beräknad nedkomstdag blev vi föräldrar till en liten flicka!

J hade sprungit grabbhalvan och på vägen hem gick vi förbi ICA och handlade lite
ifall nåt skulle ske.
När vi kom hem märkte jag att slemproppen (ursäkta för vidrigt ord) gått.
01.30 ungefär ringer jag förlossningen pga att jag är osäker på om fostervatten sipprar..
08.30 bokar barnmorskan på andra sidan luren in oss för kontroll av just detta..
02.00 börjar värkarna komma. Jag har ju aldrig haft ont i hela mitt liv så jag har svårt
att fatta att det är värkar. Eller jag vågar nog inte hoppas på det.
Ringer åter förlossningen och meddelar att jag får kraftig magknip var 6e min.
Förvärkar enligt barnmorskan.
Ingen sömn den natten.
Väl på förlossningen undersöks jag av 2 läkare. De konstaterar att vattenavgång ej skett.
De vill skicka hem oss..
Barnmorskan som tagit emot oss undrar om vi vill att hon undersöker om smärtan under natten
har gjort någon verkan där nere.
Japp det ville vi ju förstås.
Öppen 3-4 cm och livmodertappen utplånad (heter det så?)
Så förlossningen var igång (ca kl 10) och istället för hemgång flyttades vi till ett förlossningsrum.
Tack gode gud för rutinerade barnmorskor!!!

Hoppade ganska snart ner i badet och badade jäkligt hett.
Det visade sig vara lite väl hett.. Bebisens hjärtfrekvens var lite väl hög så det var bara att "hoppa"
upp ur det sköna badet.
Efter övervak beslutades att blodprov (laktat) skulle tas på bebisen för att se hur den mådde,
om den var stressad och dyligt.
Nåväl, provsvaret såg bra ut:)
Eftersom jag legat ner och lugnat ner mej stannade värkarna av lite grann, så det var bara att
kliva upp ur sängen igen. Genast blev värkarna kraftigare igen.
Ont ont ont - lustgasen vreds på..
Även 2 akupunkturnålar sattes, vet inte om de funkade eller ej.. Trort..
Sista delen av förlossningen var vidrig.
När trycket neråt kom ville jag inte vara med längre minns jag..
Fy, kan inte riktigt tänka på det nu.. Traumatisk upplevelse.. Får nog skriva om det en annan dag.

15.55 födsniallafall ett litet flickebarn.
3220 gram och 49 cm. Såååååå fin!
Dålig på att skrika till en början men det tog hon igen senare på natten:)

Sen ska de ju sy och dona där nere. Det är också en historia i sej som jag tar en annan gång.

Alla mår iallafall bra och det är sååå skönt att vara hemma igen.
Bjuckar på ett foto:)



Och så var det det där med namn.. Får helt enkelt återkomma med det för vi vet inte ännu:)

Kommentarer
Postat av: ellen

åååå snuttan vad söt! Vad duktig du har varit! Nu blev jag helt tårögd här borta.. Och oh så lik bror sin hon är:) Längtar efter att se henne live. Kram, kram, kram!!!

2010-05-08 @ 21:24:53
Postat av: Ariann

Massor av grattis o en bunke kramar

2010-05-08 @ 22:18:02
Postat av: Johanna

Så underbart fin hon är! Stort stort grattis!



Blir lite tårögd när jag hör om förlossningen och den där smärtan... Tänk att man kan vilja göra om det igen. Minns att jag tänkte (båda gångerna) att aldrig mer jag utsätter mig för denna vidriga smärta som aldrig vill försvinna, bara kommer igen och igen och igen till man tror att nu dör jag när det lilla livet äntligen vill komma ut i världen.

Den som säger att man glömmer hur ont det gör har fel. Jag glömmer inte, men kan tänka mig att stå ut med den.

Låter som om jag ska ha fler, hihi. Räcker gott och väl med två tycker jag.



Stort grattis igen och jag ser fram emot att läsa om allt framöver också. Krama familjen och en extra kram till storebror!

2010-05-08 @ 22:49:39
Postat av: Petra

Hu ja, det är verkligen ingen lek att föda barn! Skönt att ha det gjort nu! :-) Gud vad söt hon är, den lilla! Du får höra av dig när du orkar med besök! Stor kram till hela familjen!

2010-05-09 @ 09:02:44
URL: http://petraiordochbild.wordpress.com
Postat av: Jenny

Åhhhh så söt!!! Stort grattis och ta hand om er. Ge storebror en extra kram!!! Hoppas vi får ser er här i Örebro snart!!!!

LYCKA TILL OCH GRATTIS IGEN!

KRAM KRAM

2010-05-09 @ 13:57:29
Postat av: Storasyster

Min lilla bebis. Ser så fram emot torsdag när jag får gosa... Puss o kram från en stolt storasyster/moster/svägerska

2010-05-09 @ 14:33:09
URL: http://pendelilska.blogg.se/
Postat av: weasel

tack söta ni!! och johanna - skrattar nästan för du har så rätt i din förklaring av den vidriga smärtan som kommer igen och igen, dödskänslan vid ankomst:)

2010-05-09 @ 21:52:16
Postat av: Linda

Åhhh...lilla sessan....så himla fin o söt :)

Blir helt lycklig o tårögd varje gång ett mirakel anländer frisk o kry till vår värld :)

Skönt o höra att ni alla mår bra efter förlossning o allt.

Hur länge ligger du/låg du på bb?

Ta hand om varandra o mys bebis massor nu :)

Många grattiskramar till er alla

2010-05-10 @ 09:05:24
Postat av: Kakan

Grattis duktiga du!

Ta hand om er och njut av varandra!



Kram Karin och Daniél

2010-05-10 @ 21:29:48
Postat av: Linus Hugosson

STORT GRATTIS!! Vad kul med en liten till!

2010-05-22 @ 19:45:28
URL: http://tangentbordet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0