Nä nu är det allvar.

Jag har ledsnat. Nu är det hårdhandskar på.
RUTINER!!
Med lillgris var jag nästa sjukt rutinfast, det kan svägerskan intyga:)
Med minigris är jag mer slapp och det har fått bli som det blir på dagarna.
Med sömn bl.a.
Men nu är det slut på det. Det funkar inte. Inte för mej.
Detta är min plan.
Endast 2 sovningar på dagen. 1 på förmiddagen och 1 på eftermiddagen.
INTE efter kl 15!
Sen är det operation somna-själv som gäller.
Inte skrikmetoden utan känna-av+handmetoden.
Jo, man lägger henne i sin säng och säger gonatt, klappar lite på huvudet, vad vet jag.
Då kommer hon säkert börja skrika.
Det är då man får känna av var skriket tar vägen. Avtar? Låter inte så farligt?
Eller eskalerande?? Om så är fallet går vi in och visar att vi är där.
Buffar lite och klappar lite.
Lugnar ner sej? Bra. Går ut igen. Skrik? Börja om från början.
Man ska inte ta upp de små liven. Men som mamma eller pappa hör man ju förstås
vad det är för skrik/gråt. Är det ett-inte-avtagande-skrik/gråt tar man självklart upp och tröstar.
MEN så fort hon lugnat sej, lägger man ner igen och säger gonatt och klappar lite kanske.
Tillslut ska hon kunna somna själv.
J säger att det inte behövdes nåt liknade med lillgris.
Han har fel..
Det gick dock mycket smidigt tror jag, men nån liten period av somna-själv hade vi allt.
Men man glömmer ju sååå fort..

Nåväl. På några dagar ska hon tydligen kunna somna själv utan värst mycket skrik.
Och vaknar hon på natten kan hon somna om själv.

Det är planen. Punkt slut.
När hon vaknat vid 4snåret har vi givit henne välling. Funkar inte.. Hon somnar inte om för det.
Så det får vi sluta med, pronto!

Ok jag känner hur rutin-gestapo sakta kommer tillbaka!
Jobbigt, men jag är övertygad om att det är bäst i längden.
Lillgris är ju klockren när det gäller sova och somnadet.


Så nu  har hon sovit i 1h. Hon får inte sova så mycket längre. Får nog väcka henne snart.
Nu jäklar är jag laddad! Inget mer vankande på nätterna!

Alltid skönt att ha en plan. Det viktigaste är att vi båda är konsekventa. Det är nog regel nr 1.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hoppas det funkar för er!!! Jag är också väldigt principfast och har varit med båda mina barn. Tyvärr har jag insett att det inte bara har med rutiner att göra, även om det givetvis är viktigt och påverkar.

Vi har gjort precis lika med Eli och Elle och Eli har sovit hela nätter sedan han var 3 månader och Elle sover fortfarande inte hela nätter och han är 2 år nu :-(



jag hoppas minigris kommer sova hela nätter snart!! det unnar jag er verkligen!! Jag gillar rutingestapo ;-) jag är likadan!! I loooove!

Kram

2010-11-17 @ 19:53:27
Postat av: Joel

Den sista meningen kändes lite syrlig :)



Självklart är vi på samma bana. Jag har precis följt din...eh jag ´menar vår plan och den fungerade bra i kväll. Grät några gånger sedan somnade hon själv...

2010-11-17 @ 20:33:34
Postat av: Joel

Den sista raden kändes lite syrlig :)

Vi är på samma bana. Självklart ska jag följa din..jag menar vår plan



Det fungerade bra ikväll. gråt -hand -gråt -hand gråt -somna :)

2010-11-17 @ 20:35:09
Postat av: Sanna

Jag har försökt att skapa rutiner sedan lillfisen föddes. Vem har lärt mig det tro?! :)



Har ju säkert berättat att lillfisen sov i vår säng tills hon va ca 6 månader och under den tiden lärde hon sig att somna själv så när det var dags för egen säng så gick det hur smidigt som helst.



Om du bara verkligen går in för det du vill så kommer det att funka. Det har du lärt mig! :)

KRAM

2010-11-17 @ 20:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0